Penilaian
Formatif
Penilaian formatif merupakan prosedur julat penilaian
rasmi dan tidak rasmi yang digunakan oleh para guru semasa proses pembelajaran
bagi menyesuaikan aktiviti mengajar dan pembelajaran bagi meningkatkan
pencapaian murid. Penilaian formatif tidak dibezakan melalui format penilaian
tetapi melalui cara maklumat itu digunakan. Bagi Scriven, penilaian formatif
mengumpul maklumat untuk menilai keberkesanan kurikulum untuk menerima pakai
dan cara untuk memperbaiki.
Objektif
Penilaian Formatif
Antara objektif penilaian formatif ialah:
- Bagi memberikan maklum balas kepada guru untuk mengubah aktiviti dan pengalaman pembelajaran berikutnya.
- Bagi mengenal pasti dan membaiki kelemahan kumpulan atau seseorang individu.
- Bagi meningkat kesedaran metakognitif pelajar mengenai cara mereka belajar.
Tujuh
Prinsip Amalan Maklum Balas Yang Baik
- menjelaskan apa itu prestasi yang baik.
- membantu perkembangan bagi penilaian diri dalam pembelajaran
- memberikan maklumat berkualiti tinggi kepada pelajar mengenai pembelajaran mereka.
- menggalakkan dialog antara guru dan rakan sejawat mengenai pembelajaran
- menggalakkan kepercayaan motivasi positif dan harga diri.
- menyediakan peluang untuk merapatkan jurang antara prestasi semasa dan apa yang diingini
- menyediakan maklumat kepada guru-guru yang boleh digunakan bagi membantu bentuk pengajaran.
Kebaikan
Penilaian Formatif Kepada Guru
- Guru mampu untuk menentukan tahap piawaian apa yang diketahui pelajar dan pada tahap mana.
- Guru boleh mewujudkan pelajaran dan aktiviti yang sesuai untuk kumpulan pelajar atau pelajar individu
- Guru boleh memaklumkan kepada pelajar tentang kemajuan semasa mereka untuk membantu mereka menetapkan matlamat untuk penambahbaikkan.
Kebaikan
Penilain Formarif Kepada Pelajar
- Pelajar lebih berminat untuk belajar.
- Pelajar lebih bertanggungjawab
- Pelajar boleh menjadi pengguna penilaian bersama para guru.
- Pelajar mempelajari kemahira sepanjang hayat yang berharga.