Perbezaan Penilaian Formatif dan Sumatif
Penilaian
formatif dan penilaian sumatif mempunyai beberapa ciri-ciri perbezaan dari segi
pengertian, tujuan, aktiviti, masa, bentuk sasaran, liputan, rekod dan
tindakan.
Berikut
merupakan perbandingan perbezaan antara dua jenis penilaian.
Jenis
Ciri
|
Penilaian Formatif
|
Penilaian Sumatif
|
Pengertian
|
Satu
jenis ujian formal atau tak formal untuk mengesan tahap penguasaan dan
kemajuan murid di dalam kelas.
|
Satu
jenis ujian formal untuk mengesan tahap pencapaian dalam sesuatu tahap
persekolahan.
|
Tujuan
|
Mengesan
penguasaan dan kemajuan murid untuk membaiki kelemahan dengan kadar segera.
|
Mengesan
pencapaian murid berdasarkan beberapa unit pembelajaran dan pemeringkatan gred
murid di dalam kelas.
|
Aktiviti
|
Menjalankan
ujian formal atau tidak formal semasa sesi pengajaran dan
pembelajaran sama ada dibuat secara individu, kumpulan atau
menyeluruh.
|
Menjalankan
ujian formal dalam beberapa waktu pelajaran secara kelas atau tingkatan.
|
Masa
|
Semasa
sesi pengajaran dilakukan atau setiap hujung bulan.
|
Semasa
semester pertama (pertengahan tahun) dan semester kedua (akhir tahun).
|
Bentuk
|
Ujian
tidak formal (pemerhatian dan sesi soal jawab), atau formal (melibatkan ujian kertas pensel dam masa
yang singkat).
|
Formal
(ujian kertas pensel atau ujian lisan dalam jangka masa yang ditetapkan
mengikut kesesuaiannya.
|
Sasaran
|
Secara
individu, kumpulan atau kelas.
|
Secara
kelas atau tingkatan
|
Liputan
|
Meliputi
sesuatu kemahiran (ujian tidak formal) atau beberapa kemahiran (ujian formal)
|
Meliputi
beberapa unit pembelajaran atau sesuatu tahap persekolahan
|
Rekod
|
Tiada
(bagi ujian tidak formal) dan penggunaan senarai semak atau rekod prestasi
(bagi ujian formal)
|
Penggunaan
rekod profil atau pensijilan.
|
Tindakan
|
Membetulkan
kelemahan dengan kadar segera atau menjalankan aktiviti pengayaan atau
pemulihan di dalam kelas.
|
·
Menempatkan murid kumpulan atau kelas yang sesuai.
·
Merancang dan mengubah suai pelajaran atau kurikulum.
·
Memberi sijil berdasarkan pencapaian dalam peperiksaan.
|