KONSEP
PENILAIAN DALAM PENDIDIKAN
Penilaian dalam pendidikan merupakan suatu proses
mentaksir sama ada kuantiti atau takat sesuatu yang diukur itu boleh diterima
atau tidak. Dengan itu, penilaian melibatkan tiga langkah seperti:
- Mendapatkan maklumat melalui cara mengukur
- Menetapkan suatu kriteria bagi pengukuran
- Membuat sesuatu pentaksiran (pertimbangan) tentang pengukuran.
Contoh:
Sekiranya objektif pada akhir pembelajaran murid dapat
mengenal pasti sembilan jenis kata adjektif. Oleh itu, guru harus memastikan
murid dapat mencapai objektif tersebut melalui aktiviti penilaian. Oleh itu, penilaian
merupakan suatu proses menggunakan data
kuantitatif dan kualiti untuk membuat penaksiran dan keputusan.
1.
Data
kuantitatif : berdasarkan data atau
nilai berangka atau markah pencapaian
2.
Data
kualiti : berdasarkan rekod peristiwa dan pemerhatian
tingkah laku murid.
Penilaian penting bagi
mengumpul maklumat tentang tahap pencapaian murid. Sekiranya terdapat kelemahan
yang dikenal pasti dalam proses penilaian, guru akan membuat satu kesimpulan
bagi membantu murid untuk membaiki pencapaian mereka.
TUJUAN/
KEPENTINGAN PENILAIAN
- Sebagai alat untuk mengesan kekuatan dan kelemahan murid
Penilaian dalam PdP yang dijalankan akan membolehkan
guru mengesan kekuatan dan kelemahan murid di dalam kelas.
Contoh 1: penilaian sebelum memulakan pengajaran (set
induksi) : guru akan bertanyakan soalan kepada murid berkaitan pembelajaran
lampau. Hal ini penting bagi menilai tahap kefahaman dan ingatan murid tentang
pembelajaran lepas.
Contoh 2 : penilaian dilakukan selepas proses
pembelajaran. Guru akan menggunakan kaedah-kaedah tertentu untuk tujuan
penilaian bagi mengetahui sejauh mana pencapaian objektif pembelajaran yang
digariskan telah tercapai. Guru juga dapat menilai kekuatan dan kelemahan murid
pada waktu itu.
- Mendapatkan maklum balas tentang keberkesanan kaedah pengajaran yang digunakan.
Penilaian yang dijalankan melalui ujian-ujian tertentu
akan membantu guru untuk menilai keberkesanan kedah pengajaran yang digunakan
dalam satu-satu proses pembelajaran. Hal ini penting bagi membolehkan guru
mendapatkan maklum balas kesesuaian kaedah yang digunakan berdasarkan tahap
pengetahuan murid pada masa tersebut. Kaedah pengajaran yang digunakan perlulah
bersesuaian dengan tahap pengetahuan murid agar objektif pembelajaran dapat
dicapai. Sekiranya hasil penilaian menampakkan hasil yang negatif, guru boleh
menggunakan kaedah pengajaran yang lebih sesuai dan berkesan kepada murid
tersebut.
- Menilai prestasi dan kemajuan murid
Penilaian yang dijalankan boleh mengesan tahap
prestasi dan kemajuan murid memalui ujian-ujian yang dijalankan. Ujian formatif
yang dijalankan sepanjang tahun atau ujian sumatif yang dijalankan pada akhir
tahun akan memberi maklumat prestasi dan kemajuan murid. Hal ini penting bagi
menilai tahap kefahaman murid tentang konsep-konsep yang dipelajari oleh murid
dengan menggunakan kaedah pengajaran yang tertentu. Oleh itu, guru mahu pun ibu bapa dapat mengetahui pencapaian
murid melalui markah tau gred yang diperoleh. Seterusnya, apabila penilaian
seperti ujian-ujian yang diberikan akan menunjukkan tahap kemajuan murid
tentang tajuk pembelajaran.
- Membolehkan guru membuat klasifikasi tahap kebolehan
Penilaian yang dijalankan secara berterusan akan dapat
memberi ruang kepada guru untuk membuat kategori dan klasifikasi tahap
kebolehan dan kemahiran murid. Hal ini penting kerana pencapaian murid akan
menjadi rujukan kepada guru untuk membina klasifikasi murid mengikut tahap
pencapaian sama ada pada tahap lemah, tahap sederhana, atau tahap baik. Oleh
itu, pada pembelajaran selanjutnya, guru dapat merangka satu kaedah pengajaran
yang bersesuaian dengan tahap-tahap tersebut dan memberikan perhatian yang
lebih kepada kumpulan murid yang berada dalam kategori lemah semasa menjalankan
aktiviti penggayaan dan pemulihan.
SKOP
PENILAIAN DALAM PDP
- Kognitif
Penilaian dalam PdP meliputi
aspek kognitif murid. Guru perlu menilai sejauh mana berlaku perkembangan
intelek atau peningkatan aspek pengetahuan dalam minda murid. Hal ini demikian
kerana, objektif pembelajaran perlu dicapai pada setiap akhir pembelajaran.
Oleh sebab itu, guru perlu mengukur tahap kefahaman murid terhadap sesuatu
tajuk pembelajaran dengan menilai perkembangan intelek mereka. Dengan
mengadakan ujian-ujian tertentu akan membolehkan guru mengetahui perkembangan
tahap pengetahuan yang berlaku dalam kalangan murid.
- Afektif
Penilaian ini meliputi aspek perasaan murid yang
merangkumi perkembangan minat, motivasi, rohani, dan emosi murid melalui proses
PdP yang dilalui. Hal ini demikian kerana, murid akan melalui pelbagai
pengalaman sepanjang proses pembelajaran. Sebagai contoh, kadang kala murid
akan berasa malas, tidak bersemangat untuk belajar, atau emosi murid yang
terganggu. Oleh sebab itu, apabila guru melakukan penilaian, guru akan mengesan
sejauh mana perkembangan afektif murid berlaku . Jika perkembangan memperlihatkan
hasil yang negatif, guru akan melakukan tindakan lanjut bagi melakukan
penambahbaikan bagi aspek tersebut.
- Psikomotor
Penilaian ini meliputi aspek
perkembangan sikap dan tingkah laku murid hasil daripada proses PdP yang
dilalui. Semasa proses pembelajaran, murid akan didedahkan dengan pelbagai
perkara dengan menggunakan kaedah-kaedah pengajaran yang berbeza. Oleh itu,
penilaian terhadap perkembangan psikomotor murid ini penting bag menilai tindak
balas positif murid sama ada dalam bentuk tingkah laku atau sikap semasa proses
pembelajaran. Jika murid berubah menjadi seorang yang aktif dan memberi
kerjasama yang baik sepanjang proses pembelajaran, maknanya kaedah pengajaran
yang digunakan berkesan dan sebaliknya.
31 January 2022 at 10:05
huraian sangat baik.mohon dikongsi